Mijn werkwijze

Als we trauma symbolisch vergelijken met een zwembad kunnen we zeggen dat we de rand van het zwembad gaan opzoeken. We springen niet gelijk in het koude diepe water, maar we zullen het trauma zo gaan aanraken dat het draagbaar blijft. Met één teen of voet of hand in het water. Stapje voor stapje, met ook altijd weer de mogelijkheid om via het trapje er weer uit te kunnen stappen. Zwembandjes of luchtbed kunnen als hulpmiddelen worden ingezet. En wanneer we even niet naar het trauma kunnen kijken, gooien we er een zeil overheen en halen die er af wanneer de tijd daarvoor aangebroken is.

Ik werk lichaamsgericht omdat:

• herstel vraagt om samenwerking tussen lichaam, geest en gevoel.
• trauma`s liggen opgeslagen in het lichaam.
• het lichaam een zelf-herstellend vermogen heeft.
• we dit zelf-herstellend vermogen de ruimte willen geven.

Naast lichaamsgericht werken maak ik gebruik van diverse ondersteunende creatieve middelen zoals: tekenen en schrijven. Daarnaast werk ik ook in de buitenlucht. We beginnen met een intakegesprek waarin we onderzoeken of jouw vraag en mijn werkwijze bij elkaar passen. We onderzoeken of er wederzijds vertrouwen aanwezig is en of dit kan groeien. Hoeveel sessies hierop zullen volgen hangt af van jou hulpvraag en jouw proces. In de sessies doorlopen we enkele fases.

 

 

Fase 1: hulpvraagverheldering.

Om jouw hulpvraag helder te krijgen maak ik gebruik van een systemische tafelopstelling. Dit is een opstelling met poppetjes, waarbij we op tafel jouw familiesysteem neerzetten. We gaan verdiepend met elkaar in gesprek over jouw thema`s, jouw krachten en het netwerk waartoe jij behoort. Jouw hulpvraag en jouw wensen kunnen zo beter in beeld komen. We gaan samen ontdekken waar dit resoneert in jouw lichaam.

Fase 2: opbouw veiligheid en wederzijds vertrouwen.

- We gaan samen onderzoeken hoe jij veiligheid ervaart.
- We gaan opzoek naar welke bronnen helpend voor jouw kunnen zijn.
- We gaan werken aan hoe jij meer vertrouwen kan gaan krijgen in jouw lichaam en jouw lichaamswijsheid.
- We zoeken naar jouw regulatie mogelijkheden wanneer je uit balans raakt.

Ademhaling- en grondingsoefeningen zijn een paar voorbeelden van oefeningen die ik in deze fase in kan zetten.

Fase 3: herinnering en aanraking van het trauma.

Via trauma verhaal gaan we in verbinding met het lichaam. We zoeken en kijken waar trauma in jouw lichaam ligt opgeslagen. Vervolgens zoeken we het zelf-herstellend vermogen van jouw lichaam op en geven het de ruimte voor herstel. Belangrijk in dit proces is dat lichaam, cognitie en gevoel in verbinding met elkaar zijn.

Innerlijk kind werk, Somatic Experiencing en Systemische traumabegeleiding zijn een paar voorbeelden van methodieken die ik hier in kan zetten.

Fase 4: ervaringen uit de sessies weten te implementeren in jouw leven.

Dit kan bijvoorbeeld door middel van thuiswerkopdrachten en regulatieoefeningen.

In de sessies leg ik uit wat we aan het doen zijn als we werken met jouw trauma. Zo kun je de stappen volgen en behoud je zelf de regie.

Indien nodig pas ik mijn taal aan. Zo zal ik bijvoorbeeld in het werken met een client met autisme spreektaal ondersteunen door taal concreet te maken via beeldtaal. Bijvoorbeeld via foto`s.